ceritaku

Tuesday, August 15, 2023

MELEPASKAN RASA

 

Untuk kesihatan mentalku, menulis adalah terapi.

 Terlalu banyak faktor sekeliling yang menjadikan aku sesak sekarang ini. Terutama sekali isu politik negara yang menyakitkan hati. Politic is a game. Pemain-pemainnya adalah ahli-ahli politik itu sendiri. Manakala tukang sorak di luar adalah ahli-ahli parti mereka. Ibarat bola sepak. Pemain bola sepak adalah ahli politik. Peminat bola sepak atau tukang sorak adalah ahli-ahli bawah. Sama. Yang untungnya adalah mereka yang bermain. Mereka kalah atau menang mereka bahagia. Kerana itu adalah kehidupan mereka. Yang beremosi adalah tukang sorak. Emosi sehingga permainan tamat. Emosi sehingga mengganggu tukang-tukang sorak pihak lawan. Habis segala kata-kata nista caci maki sehingga menggelar seseorang dengan pelbagai gelaran.

Kenapa aku terkesan? Kerana aku mangsa sebahagian kata-kata tersebut. Kenapa aku emosi? Kerana hati aku bukan sekering hati orang-orang yang kering. Hati aku ibarat span yang menyerap segalanya tanpa ada tapisan.

Kerana itu aku perlu keluar dari suasana negetif itu. Teramat menyesakkan. Teramat memualkan. Teramat menyakitkan. Media social bagi aku sekarang teramatlah toksik. Teramat teruk untuk aku buka dan tatap. Sebab teramat ramai manusia-manusia yang bermulut jahat. Menabur neratif-neratif negetif. Betul kata Imam Ghazali, lidah itu lebih tajam dari mata pedang. Dunia memang gila. Tahniah bagi sesiapa yang mempu bertahan, kerana aku bukan begitu. Untuk katakan aku lemah. Ya silakan. Untuk katakan aku terlalu mengikut perasaan. Ya silakan. Silakan dengan hujah-hujah kalian. Aku tak mampu menelan hujah-hujah yang dibuat untuk sekadar menyenangkan hati kalian sendiri. Silakan.

Buat masa sekarang aku lebih gemar menulis melepaskan rasa. Mendengar halwa-halwa telinga yang aku inginkan. Menonton movie-movie yang mampu mengalih seluruh perhatianku dari dunia politik yang gila itu. Aku terjebak. Dan aku kena berusaha keluar dari terus berada dan tenggelam dalam emosi yang gila itu.

Mungkin orang-orang akan kata benda kecil saja untuk aku perbesarkan. Ikut kalian. Bagi aku, ianya telah menjejaskan kesihatan mental aku. Aku masih menulis isu yang sama. Kerana ini yang aku rasa sekarang. Mungkin aku akan menulis perkara-perkara yang lain sebentar lagi. Kerana aku menulis untuk melepaskan rasa. Melepaskan pada manusia akan menajdikan aku lebih teruk kerana terbuka kepada kritikan dan hukuman. Menulis begini lebih melegakan.



No comments: