ceritaku

Monday, September 4, 2023

PENGALAMAN BURUK

 

Aku ada pengalaman buruk semasa sekolah rendah. Bagi aku ini adalah pengalaman buruk. Mungkin bagi orang lain ini adalah hal biasa. Gred aku bukanlah elok Ketika di sekolah rendah. Jadi pelajar seperti aku ni sering di tolak dan di pinggirkan. Di nafikan bakat atau kelebihan. Atau lebih jelas lagi bakat pun tak dicungkil.

            Ketika di sekolah rendah juga aku mula rasa rendah diri. Rasa lekeh. Rasa tak berguna. Tapi dalam pada masa tu aku tetap main bersama kawan-kawan yang sama baya. Sama gred. Sama semua. Yelah. Zaman kanak-kanak. Belajar mana lah nak sangat. Main saja lebih.

Aku Cuma mahu ceritakan pengalaman aku. Orang lain mungkin dengan cara dan rasa yang berbeza. Baik dalam bidang akademik mahupun sukan aku tak diberi peluang. Kalau ada pun sebagai picisan dan gantian tanpa peluang untuk mengcungkil bakat.

            Orang kata, ala.. biasa la sekolah rendah lagi. Budak-budak. Apa nak kisah sangat. Ya. Kata-kata mungkin boleh diungkap dengan mudah. Yang merasanya adalah diri sendiri. Aku bersyukur punya umi dan ayah yang berlapang dada dan terima setakat mana kebolehah anak-anak. Yang penting didikan agama itu perlu di terapkan sejak kecil.

            Pengalaman yang aku lalui Ketika zaman sekolah rendah itu atau lebih kepada emosi rendah diri Ketika waktu itu terbawa-bawa sehingga sekarang. Ya. Sekarang di mana aku punyai anak yang sudah di sekolah rendah. Sekolah yang sama aku menuntut. Dan apabila emosi terburuk itu aku rasa dan terbawa-bawa, maka secara tidak langsung aku turut sama risau keadaan anak aku Ketika sekrang ini.

            Beza anak-anak kawan bekas pelajar yang cemerlang Ketika di sekolah berbanding anak-anak bekas pelajar yang kurang cemerlang macam aku. Mungkin bayangan aku mengekori anak aku? Atau aku sekadar beranggapan begitu?? Apa pun kerisauan itu tetap ada.

            Kenapa aku tetap menghantar anak aku ke sekolah yang sama dengan aku? Kerana aku tidak nafikan Pendidikan yang aku terima Ketika di sana adalah yang terbaik di kalangan terbaik. Aku tak boleh nafikan bahawa sekolah itu mempu memberikan Pendidikan keseluruhan kepada anak aku dari segala aspek. Selagi mana dia tidak hanya di nilai berdasarkan akademik semata. Malah cuba atau sekurang-kurangnya mengcungkil bakat anak aku. Selagi dia tidak dipandang enteng oleh pendidik-pendidik yang mendidik di situ.

            Apakah aku cemerlang di sekolah menengah? Bukan aku untuk menilai. Yang pasti Ketika di sekolah menengah aku Berjaya mewakili akademi dan sukan hingga peringkat negeri. Aku Berjaya tepat kelima teratas di dalam kelas. Aku juga ditawarkan jawatan pengawas tetapi aku menolak dengan sukarela. Kerana bukan itu yang aku kejar.

            Ketika di university, aku agak aktif berpesatuan. Sangat aktif berprogram sehingga di luar kampus. Cukup untuk aku buktikan apabila bakat dicungkil dan di asah dengan betul dan baik maka akan ada hasilnya. Kerana setiap ciptaan Allah itu sangat bernilai. Beri peluang. Beri ruang untuk anak-anak. Asah segala bakat-bakat yang terpendam. Benda begini bukan hanya ditonjol dengan rela. Kadang perlu dipaksa untuk dikeluarkan bakat-bakat tersebut.  Cari, gali. Setiap anak ada nilai mereka tersendiri. Tidak semestinya mereka tidak cemerlang akademik maka mereka tidak cemerlang dalam bidang lain.

            Sebagai pendidik, tolong jangan menolak anak-anak yang tidak cemerlang akademik. Bantu mereka dengan beri peluang dan ruang. Kadang bakat terpendam itu perlu di asah. Bukan hanya sekali tapi berkali-kali. Pepatah melayu ada kata ‘Belakang parang kalau di asah akan tajam juga’.    


No comments: