ceritaku

Sunday, February 21, 2010

kecik hati...

Pagi tadi sebelum gi kelas sempat jap borak dengan umi pasal tok aku yang stay kat umah. Tapi kelmarin antar gi umah makcik sebb umah kitaorang tak dak air. Paip air utama pecah. So, umi meluahkan rasa tidak sedap hatinya. Takut2 kalau tok aku kecik hati.

Anyway, bercakap pasal kecik hati. Jiran umah aku da cakap dia pun kecik hati jugak dengan ank perempuan dia yang kat rumah. Sorang2 anak yang masih tinggal. Susah betul nak suh antar gi mana2. Kata jiran aku tu. Nak kena ungkit dulu baru la si anak nak antar. Jiran aku ni cakap dia kecik ati dengan anaknya yang sorang nih. Biasa la, makin tua hati makin sensitive.. ni dia kata la..

Ok, let’s see my mother opinion. Aku cakap mesti umi pun dah banyakkan kecik hati dengan kami adik-beradik. Umi cakap, tu perkara biasa. Tapi sebagai orang yang berilmu, kita kena cepat2 buang perasaan tu. Sebbnya, ni untuk jangka masa yang panjang. Doa seorang ibu tu mujarab. Amat sangat. So, bila si ibu terasa atau kecik hati, cepat-cepat hindarkan. Untuk kebaikan ibu juga anak. Contohnya, nnti bila si ibu kecik hati, mesti kuar perkataan atau doa2 yang tak patut untuk si anak. “biar kat hang la,” ikut la apa nak jadi” “pergi mampus la” “anak derhaka” n seumpama dengannya. So, untuk si anak, mestilah susah kalau ianya di ‘amin”kan oleh malaikat. N di sini mesti timbulnya dendam. Ibu dendam dengan anak. Anak plak dendam dengan ibu.

Apabila mati seseorang itu semuanya terputus kecuali tiga perkara. Amal yang soleh, sedekah jariah dan doa ank yang soleh. See, kalau anak dendam dengan ibu, belum tentu si anak akan doa untuk ibunya apabila si ibunya dah meninggal. Kebahagian dunia akhirat belum tentu akan tercapai.

Alangkah bahagianya apabila anak selalu doakan untuk ibunya dan si ibu selalu mendoakan untuk anaknya. Aman rumah tangga. Harmonilah keluarga tu. Bahagia kedua orang tua. So, ni ilmu rumah tangga yang aku dapat. Betul umi cakap, bila kita ada ilmu, banyak benda yang akan kita timbangkan dengan ilmu yang kita ada. Rasulullah tinggalkan kepada kita dua benda yang boleh dijadikan rujukan selamanya. Al-Quran dan as-Sunnah. Jangan risau bila keseluruhan hidup kita, kita pegang pada dua benda. insya Allah, aman dunia akhirat.


p/s: kehidupan yang penuh dengan cabaran banyak mematangkan aku. Banyak membentuk diriku. Dan banyak mengubah cara hidupku. Corakkan kehidupan kita dengan bimbingan dariNya. Palitkan warna-warni pengalaman di kain kanvas kehidupan kita. Kelak kanvas ini akan dinilai oleh Pengadil yang Maha Adil iaitu pencipta kita, Allah azzawajalla…

wa’allahua’lam….

Friday, February 12, 2010

apo nk dikato

salam...
huhuhuhu...
khamis ak g jdik fasi kat SMK bandar darul aman jitra... program qiamullai.. ehm, seronok. dh lama benor tak g jadik. sem lepas da sekali kot. tapi masa ak amik dip dulu kerap gak la g turun padang nih.

ap2 pun dapt pengalamn baru...

well, story sikit. peliknya fasi kali ni ialah, allah uji aku dengan ujian hati. wanauzubillah.. mintak di jauhkn dari hasutan syaitan yang di laknat. ujian yg membuatkan aku nangis. betul2 tak tahan. pujian yang aku rasa sekadar menguji ak. memang berat. moga allah mengampuni dosa2 aku...

balik terus demam ari ni..

Monday, February 8, 2010

kenangan...



saja nak upload pic nih...

wat kenangan

sowi...
tak dpat nk post bnyk2..

insya Allah...nnti2