ceritaku

Wednesday, June 24, 2009

my dad my hero

satu slogan untuk bapa sempena hari bapa dari TV2. nice....
walaupun hari bapa dah berlalu, tapi ak nk amik kesempatan untuk ucapkan selamat hari bapa kepada ayahandaku, Hj Ahmad b. Kasim.

terima kasih ayah.

kadang2 tu, ada hari2 ak suka memberontak dgn apa yg ayh buat. tapi umi selalu pesan, kenapa kita perlu tengok satu kesalahan ayah sedangkan kita butakan mata kita dengan seribu kebaikan yang telah ayah bagi. erhmmm.... insaf ak...

anyway...thanks my dad. atas apa yg telah ayah bagi selama ni. tak terbayar dengan nilai wang ringgit. hanya doa mengiringi setiap apa yang jua tindakan ayah.

Monday, June 15, 2009

Sunday, June 14, 2009

umrah family part 2

tempat2 bersejarah yg sempat km semua kunjungi... bumi madinah juga bumi mekah. masjid nabawi...dlmnya da makam rasulullah, abu bakar dan umar. satu tempat juga di simpan untuk nabi Isa..
perkuburan baqia'. menyimpan lebih 10,000 para syuhada termasuk saidatina Aisyah isteri nabi

ketua kabilah hj abd rani sedg menerangkan tentang sejarah peperangan khandak di perkarangan masjid tujuh


masjid qiblatain... berlakunya sejarah perubahan qiblat umat islam dari masjid aqsa ke ka'bah. masjid ni boleh solat dua qiblat.



bukit uhud... menyaksikan syahidnya saidina Hamzah. singa allah yang digeruni oleh puak quraisy




masjid quba'..masjid pertama yg dibina oleh nabi





ni jabal rahmah... tempt pertemuan semula adam dan hawa selepas diturunkn ke bumi

my family

nilah jabal thur...dimana tempat rasulullah bersembunyi sebelum meneruskan perjalnan baginda bersama abu bakar ke madinah.

bagi sesiapa yg bertenaga banyak boleh la mendaki jabal thur.. tapi rombongan km di beri masa selama 20 minit saja...so tak dk sapa la yg nek.....



ada lagi cerita2 menarik yg ak nk kongsi bersama. banyak. ada yg jadi di mekah juga ada berlaku di madinah. kadang2 tu rasa nak nangis pun ada... tapi semua yg jadi adalah ketentuan Ilahi. amik iktibar. jadikan panduan. semoga kita semua berada di bawah rahmatNya selalu...amin...
insya Allah, kalau tak ada aral umi n ayah akan tunaikan haji dalam masa terdekat ni. mungkin lepas ni giliran kita semua plk...











umrah family part 1


sampai sana 1 jun mlm. lebih kurg pukul 8.30 jam sana. dh ada org tunggu. rombongn kami di ketuai ayah ak sendiri seramai 26 org. tapi yg ada family ak n dua org ustaz je. yg lain2 penerbgn delay kat singapore. sian dorg.... lusa tu baru sampai.






di dataran masjidil haram



umi lepas hbis wat saie kat atas



sedih nak tinggl mekah...rasa macm tak mau balk malysia. adik iman selalu je sebut ka'bah. sronok dia. untung gi satu family. 11 org, 11 tong. tapi satu tong dh habis kat sana... tinggal sepuluh. tapi yg sampai malysia 5 je. selebihnya tak tau gi mana.. moga2 akan sampai nnti. kat sana 50 liter air zamzam habis kami satu family...minum sakan. maklumlah. panas...

suhu sana cech 45 drjh clcs. ada satu hari tu 52 drjh clcs... tp kebetuln ari tu satu family tak kuar hotel..so esok tu baru dapt brita. kmi semua nginap kat hotel dar burhan. 300m dari masjidil haram.




iman n kaabah..





asal balik masjidil haram mesti nk singgh gak beli ais krim. macam budk2..



ayah letih n tertidur...tunggu umi n iman habis wat saie







sedap...ais krim mekah huhu






depan masjidil haram







masing2 baru habis tawaf...