ceritaku

Sunday, July 31, 2011

Watikah buat adindaku

Sekalung takziah akak ucapkan buat adinda tersayang yang akan menghadapi imtihan dhar thani esok hari. Semoga tabah hati dan kuat semangat untuk menghadapi hari esok. Ulang madah bukan bermakna kita gagal. Akan tetapi satu ujian dan tarbiyah oleh allah buat kita dalam mencorakkan kehidupan hari ini.

Kenapa dan mengapa? Kerana kita sebagai manusia sering alpa dengan kehidupan dunia. Selesa dalam tapuk yang lama tanpa mehu mempelajari sesuatu yang lebih mencabar dalam menerokai kehidupan kita. Apa yang kita lalui hari ini adalah salah satu dari kepingan-kepingan puzzle yang bercantum untuk saling melengkapi hidup kita.

Bukan mudah untuk kita lalui hidup ini dan bukan senang untuk kita corakkan sendiri kehidupan kita tanpa bantuan dari Maha Pencipta. Kita sebagai hamba, adakalanya tersungkur dan terduduk ketika mengharungi apa yang di panggil badai kehidupan. Takkala kita senang dengan apa yang kita perolehi, kita di uji, kita di duga hanya semata untuk kita tingkatkan taraf kehidupan kita di sisi Allah.

Tarbiyah. Kehidupan kita adalah tarbiyah dari allah. Apa yang kita lalui setiap hari adalah tarbiyah dari allah. Apa yang kita perolehi adalah ganjaran dan pengaran dari allah atas apa yang telah kita lakukan. Allah maha segalanya. Dia yang mengatur akan segala kehidupan kita di atas muka bumi ini. Kita sebagai hamba hanya mengikut dan mengikut tanpa kita sedari. Walau perancngan dari kita, tapi allah maha berkuasa akan segalanya.

Akak bukan yang terbaik untuk member nasihat. Dan akak juga bukan yang terbaik untuk menunjukkan segala sesuatu itu baik. Akan tetapi, akak hanya perantaraan untuk adik.. lakukan yang terbaik, tentukan yang termampu dan usaha habis daya.

Sekian dari akak.

No comments: