ceritaku

Sunday, March 23, 2008

letihnya...

Letihnya…

Hidup ni kadang-kadang buat aku tension la. Mana nak study, nak fikir diri, nak fikir masalah sendiri lagi. Tapi bila difikirkan kembali, nilah realiti yang patut aku tempuhi. Hidup sebagai seorang student, anak, ketua, idola pada adik-adik memang payah. Apatah lagi bila sekarang ni, aku dah jadi anak ahli parlimen, semuanya yang aku buat akan jadi perhatian. Kenapa erk?? Memang macam tu ke? Semuanya nak kena layan. Dah tak boleh jadi macam dulu. Kalau aku nak tunjuk muka tension pun tak ada siapa nak kisah. Tapi sekarang dah lain.

Macam mimpi je bila ayah aku menang pilihan raya yang lepas. Kehidupan kami sekeluarga berubah sekelip mata. Jadi perhatian. Jadi tumpuan. Semuanya yang berkenaan dengan ayah aku, diaorang semua nak ambik tahu. Termasuk hal anak-anak. Berapa orang. Sekolah mana. Umur berapa. Agaknya, kalau aku ni study luar Negara, mesti diorang nak ambik tahu juga.

Nilah kot risiko yang terpaksa aku dan adik-adik aku tanggung bila ayah aku menang. Nanti nak minta biasiswa pun mesti tak dapat. Walhal gaji ayah aku tu bukannya salur ke mana pun. Bagi kat rakyat bawah dia jugak.

Ni adik aku sorang lagi nak mintak masuk U. kalau dapat mesti dia nak minta PTPTN. Comfirm dia dapat sikit je kalau diaorang tengok gaji ayah aku. Takpalah dik. Nak wat genakan. Nasib kitalah. Tapi, ramai jugak kawan-kawan aku bagi sokongan. Kita ni di jalan yang betul. Jalan Allah. Nak tegakkan agama Allah mestilah kena berhadapan dengan berbagai krenah manusia. Mestilah kena susah sikit. Tok Guru sendiri pun menangis minta pada Allah. Ni apatah lagi kita manusia biasa.

Lepas ni mesti ayah aku lagi sibuk. Terima jelah…

No comments: