ceritaku

Thursday, January 7, 2010

2010

sedar tak sedar dah pun masuk tahun baru...bertambah lagi setahun umur ak. brtmbh jgk umor blog dhoif ak nie... 2010. ehm, apa plk cabarn tahun baru kali nie.. berserah pada yg Esa.

lama jgk aku tak update blog ni. kesuntukan masa membuatkan blog ni sedikit sebnyk dah terabai. well, apa2 pun selamat tahun baru pada semua.

berckp pasal tahun baru, mesti tak sah kalau tak sebut pasal azam. semua org mempunyai pandagn masing2 pasal azam. betul?? aku punyai pndgn tersendiri. bagi aku setiap hari kita perlu berazam. berazam untuk jadi yg terbaik dari semalam. dalm apa jua tindkan kita. contohny, hari ni banyak masa kita terbuang untuk benda2 yg tak berfaedah. so, esok kita cuba rncng masa kita sebaik mungkin. jgn ada yg terbuang macam hari ni.....

ok, sedikit perkongsian pengalaman aku kembali sebagai student. mcm ak kata tdi. azam. so, azam ak kali ni, nk jadikan sem ni terbaik dari yg lepas. i mean, masa ak amik dip dulu...

bacth pertama. aku dh dapat lompat taun dua. dh la lompat taun, lompat gak sem. so bila dihitung, ak hny study selma 2 tahun setgh shj. untungkan?? tapi, lompat tak semstinya tak bawak paper sem2 yg lepas. aku tetp tak terlepas jgk... so, berat tapi dlm masa yg sama untung.

seronok dpt sambung ijazah qiraat. ak bljar lagi detail. contoh dlm tajwid. hukum mad a'rid lisukun. knp dipanggil mad. ada plak a'rid. apa makna a'rid. tambh plk dgn sukun. kenp perlu ad sukun??? so, persoalan banyak timbul kat sini. dan lagi hukum ni bukan hukun yang asal. see?? sebelum mad a'rid lisukun ada hukum len. hukum asal sebelum mad a'rid lisukun.... ak enjoy dgn kelas aku.

istimewanya aku ialah... aku sorg je perempuan....... perlu bersaiang dgn 11 org lelaki dalam kelas. fuh.. berat tu. tapi, ak sahut cabarn ni. untuk buktikan pada semua yg aku pun boleh untuk kuasai qiraat walaupun tak gi mesir. dan perncgn jangka panjang ak ialah, habis ijazah ak akn terus sambung master dlm pengajian atau pembelajran al-quran. alhamdulillah, walaupun aku sorg perempuan, dowang yg dalam kelas banyak bagi support. ap je maklumat dowang akan smpaikan pada aku. tak delah aku rasa terpencil sgt. ustaz n ustazah pun banyak bagi skongan. cuma satu, kita kena banyak bergerk sendri.

cuma tu jelah...kuat mana pun aku, kadg2 tu rasa down jugk... perkara biasa la. kena banyk positif. terima kasih pada semua yg banyk bagi aku support. ak pun manusia biasa. punya hati dn perasan. so, bila kadg2 tu rasa down, biasa la..... bila mngaji kita sorg perempuan ni kena banyk wat muka tak malu. kalau malu, kita akan terkebelakang. seronok sebb kita dpat usaha sendiri. so, ni salah satu anjakan paradigma dlam diri aku.

dulu first aku rasa nk tarik diri jgk, tapi...bila lagi nak cabar diri sendiri. usaha dulu, baru tau kemampuan. allah pun dh sebut, "islah mastato'tom", usaha ikut kemampuan. yang selebihnya urusan Allah..

semoga Allah permudhkan segala urusan ak utk menuntut ilmunNya.. ni baru permulaan. tak tau lagi apa cabaran yang mendatg. ak nk kongsi lagi. bila kursus yg aku amik terlibat dengan pusat bahasa, so, aku kena berurusan dengan pusat bahasa. contoh untuk kursus bahasa inggeris. ak kena pilih group sendiri. yg tak bertindh dgn jadual kelas ak. so, di sebbkan aku sorg permpuan untuk sem aku. maka ak tak ada plihan. kena jgk masuk dgn studnt pengajian. buat muka tak malu dh la.. aku harp dapat la bagi komitmen dgn group aku tu... cabaran jgk ni.

so, untuk hari2 yg mendaTAng ni, aku harp dapat lalui dengan baik. dengan bantuan dari Allah. hanhya Dia yang dapat membantu ak. hanya Dia yang mempu menguatkan hati aku. hanya Dia tempat aku bergantung sepenuhnya...

1 comment:

Anonymous said...

alhamdulillah.. ukht.. cita-cita yang tinggi dalam agama.. moga-moga ukht akan beroleh kejayaan..