ceritaku

Friday, January 11, 2008

kempen ikhtilat

ولا تلبسوا الحق بالباطل و تكتموا الحق و انتم تعلمون
Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah, dan kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengetahuinya. (2;42)
baru-baru ni aku ada terbaca satu laman blog ni yg menyentuh tentang ikhtilat? kenapa aku bersusah payah nak menyentuh satu isu dimana ianya akan ditolak oleh orang yang rasa dirinya ikhtilat? salahkan aku untuk menyentuh tentang ikhtilat?
teringin sekali untuk aku menjalankan kempen ikhtilat di kolej aku sendiri. KEMPEN IKHTILAT SIFAR di serata tempat dalam kawasan kolej aku sendiri. di cyber cafe, di perpustakaan, di medan makan, di dalam kelas hatta sekalipun di alam maya?
ada sesiapa bersetuju dengan pendapat aku mengenai kempen ikhilat ni?
mungkin hanya segelintir sahabat-sahabiah yang memahami apa itu ikhtilat.
ada seorang kawan aku pernah bertanya pada seorang pensyarahnya, " Ustaz, dalam islam ada ke istilah sahabat antara lelaki dan perempuan?"
jawab pensyarahnya "Tak ada"
"Kenapa plak? habis tu knp kalau ana tanya kawan ana yg bercouple, mereka jawab 'kami hanya kawan saja'...macamana tu ustaz"
"Isltilah sahabat ni hanya digunakan pada zaman Nabi Muhmmad S.W.A shj... kenapa? kita boleh bincangkan pada hari akan datang"
kawan aku tu terus snyap jer...
bagi aku, tak ada istilah kawan antara lelaki dan perempuan walaupun hanya kawan sekelas. mngkin kita boleh gunakan untuk istilahkan ikhtilat lil hajat bagi yang betul-betul memerlukan. contohnya untk meeting dan sebagainya... tapi kalau hanya untuk bertanya khbar, bersuka-suka, aku rasa tak payah la...
ikhtilat ni bermaksud percampuran antara lelaki dan perempuan...sama la jugak macam bercouple..
bagi yang tak puas hati mesti akan bertanya soalan ni
"Kenapa tak boleh berikhtlat?"
kenapa kita tak galakkan ikhtilat adalah kerana untuk menjauhi fitnah, menjauhi prasangka, untuk menjaga batas tatasusila kita, nak menjaga maruah kita sebagai seorang wanita. nak ke kalau diri kita ni dah dikenali oleh semua orang? nak ke diri kita ni dijadikan bahan bualan kaum adam? nak ke diri kita ni dikatakan sebaragan oleh kaum adam? nak ke? ada akan kata tk nak, dan ada yang kan kata nak? nak apa? glamour? dikenali? tak malu ke orang macam ni?
tapi...ikhtilat juga diharuskan sekiranya menepati syarat-syarat berikut:-
- diri kita ni tak nampak menarik...kaum adam sekali pandang jer tak pandang dah lepas tu.. macam tu la.
-tak tengok benda-benda yang haram..faham-faham sendirila...
-kalau bercakap tu tak buat suara menggoda....ni tak, asal cakap jer mula la nak lenggok suara sekali, tu belum tentu lenggok badan lagi..tergugat imann...
-kalau dah cakap tu, cakp jelah benda-benda yang perlu sahaja...jangan nak menokak tambah pulak...
-tak berdua-duaan...kalau boleh ajak kawan ramai-ramai...tak payah aih...cuba dlu..
-kalau boleh kita ni biar tak nampak menarik....tak pa...kita tunjuk kat suami sja nanti... tak payah kat orang lain...orang lain bukannya halal dengan kita...
-haa...ni mesti kena jugak. ada penghalang antara lelaki dan perempuan... buat lah macamana sekali pun...
-yang terakhir, jangan bersentuhan kulit.
aku mintak maaf sesangat kat sesiapa yang baca tentang ikhtilat ni. kadang-kadang aku dah tak reti nak cakap lembut-lembut. kalau cakp lembut-lembut tak faham...nak kena sindir baru terasa.. lepas tu mula la nak cakap "Kita ni kalau boleh nak tegur orang biarlah berhemah, berhikmah.." tahu pun terasa...habis tak reti nak ubah..
aku yang bercakap ni pun bukannya perfect sangat... kadang-kadang ada juga tergelincir dari landasan sikit... tapi dengan adanya kawan-kawan seangkatan yang memahami... aku kembali dapat berdiri di atas landasan yang betul... so, aku pun teringin juga nak membantu kawan-kawan aku yang sedikit dah pun tergelincir...
apa yang kurang itu datangnya daripada diri aku sendiri...dan apa yang betul semuanya datang dari Allah walaupun hakikatnya kedua-dua ini datang daripada Allah jua...
aku memohon seribu kemaafan atas kata-kata aku yang dah mengores, menclar, melukakan hati kawan-kawan yang baca tentang isu ini... aku harap betul apa yang aku katakn ini dan sekiranya masih ada kelemahan tolong tunjukkan...

No comments: